Op Zondag een brood kopen? Ga maar naar Apeldoorn.

Donderdag 21 januari hebben wij als raad gediscussieerd over de nieuwe winkeltijden verordening. Een verordening klaar voor de toekomst, zoals de wethouder tijdens de commissievergadering heeft aangegeven.

Deze toekomst schetst hij ons dan ook voor met supermarkten en winkels die in onze gemeente ook op zondag open kunnen zijn. Daarmee de ondernemers, onze eigen inwoners en de vele toeristen een dienst bewijzend. Want op dit moment kan men in het merendeel van Nederland op zondag al terecht in de supermarkt en in de meeste grote steden ook in de gewone detailhandel winkels.

Winkels die tegenwoordig harder dan ooit moeten opboksen tegen internet. Dat doen ze door een beleving en service te bieden die via het internet niet verkrijgbaar is. Maar juist door dit internet ingegeven is de consument gewend geraakt aan directe bevrediging. Iets wat het internet levert door “vandaag besteld, morgen in huis” te bieden. Alleen met ruimere openingstijden kan de fysieke winkel hier nog op antwoorden. En velen lukt het zelfs dan niet, kijk maar naar de vele ketens die de afgelopen weken failliet zijn gegaan en de leegstand in ons huidige winkelbestand. Ook in onze gemeente hebben een aantal winkels de afgelopen tijd de deuren moeten sluiten. Daarnaast bereiken ons nu vele alarmerende klachten over het dramatisch afnemende winkelende publiek in Vaassen na de invoering van het nieuwe, door de coalitie geprezen en door de VVD gewraakte, verkeersplan. Terwijl je zou denken dat dit Vaassense college juist zou luisteren naar alle kritiek  die er al op voorhand tegen dit plan was heeft zij tot nu toe niets gedaan.

Kijken we naar de centra van Vaassen en Epe dan is er de afgelopen jaren goed geïnvesteerd in het centreren van het aanbod, met name ook het aanbod van de supermarkten, de meeste supermarkten in onze gemeente bevinden zich nu in of aan de rand van de winkelcentra. Juist deze supermarkten kunnen als eerste veel baat hebben bij de nieuwe winkeltijden verordening. 2016 is te laat, maar voor 2017 zouden zij ontheffing aan kunnen vragen voor de zondag openstelling, bij toerbeurt of allemaal tegelijk, het hele jaar of enkel tijdens de zomermaanden voor o.a. die spontane bbq waar de satesaus en worst nog mist. Niet verplicht door de gemeente, of door de ondernemersverenigingen, maar op basis van eigen inzicht en ondernemerschap kunnen zij het “Veluwse stigma” van onze gemeente afwerpen en ons meenemen naar die toekomst van vrij ondernemen en daadwerkelijk open zijn als consumenten tijd hebben om te winkelen. Een toekomst mogelijk op basis van de voorliggende nieuwe verordening zoals de wethouder schetste.

Op den duur zal de zondagse loop naar de supermarkt dermate gewoongoed zijn dat ook andere winkels zich erbij aan zullen sluiten en de centra van Vaassen en Epe, waarin wij miljoenen hebben geïnvesteerd, zullen het hele weekend bloeien van bedrijvigheid, werkgelegenheid en omzet, voor zowel de detailhandel als ook het toerisme en de horeca.

De algemene aantrekkelijkheid van onze gemeente zal toenemen en daarmee zullen ook weer jonge mensen en gezinnen uit stedelijke regio's aangetrokken worden. Gezinnen die zich willen vestigen in een moderne gemeente op de Veluwe.

En toch gaat dat voorlopig niet gebeuren. Want zoals de wethouder de toekomst schetste liet hij duidelijk weten dat dat een toekomst is die door dit college niet gerealiseerd zal worden. Dit college wil namelijk waken voor de zondagsrust en niet pleiten voor een flexibele en gefaciliteerde gezonde lokale economie. Dit conservatisme is niet vastgelegd in beleid, maar in het college akkoord. .

In onze gemeente prefereert het pluche boven de kiezer en heeft het college, gesteund door Nieuwe Lijn, CDA, PvdA, GroenLinks en Gemeente Belangen zich geschaard achter SGP-CU om de zondagsrust te bewaken. Waar is het opkomen voor de belangen van het merendeel van de bevolking gebleven?

Daarom laat dit college een gezond economisch klimaat te creëren met ruimte om te ondernemen naar eigen inzicht en behoefte van de ondernemer.

De motie heeft het helaas niet gehaald. We hebben nu dus een winkeltijden verordening waarmee winkels op zondag open kunnen, maar het college dat deze verordening heeft ingebracht zal het niet uitvoeren.