Vrijheid komt met verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid

De verkiezingen in Nederland lijken er steeds meer om te gaan wat Den Haag de individuele burger te bieden heeft. Ik wil, ik wil, ik wil, gaat het alsmaar door. Maar wat is het resultaat van dat uitgangspunt?

© pixabay

De politiek die echt iets voor de burger kan doen is de gemeentepolitiek. Volgend jaar maart heeft de burger echt wat te kiezen voor zijn eigen omgeving, zijn eigen belang, zijn eigen welvaart. Typisch dat we tijdens die verkiezingscampagne juist vaak worden aangesproken op landelijke thema's en de landelijke politici nu worden aangesproken op individuele wensen.

Landelijke politici bepalen de koers van het land, maar gemeentelijke politici bepalen wat er gebeurt op het schip!

Lokaal gaan wij over wat voor huizen er voor jongeren of ouderen gebouwd gaan worden, of er wel of geen hek in het bos thuishoort, waar we nieuwkomers huisvesten en hoe het plein of park er voor uw deur uitziet. Ook bepalen we lokaal wat er allemaal aanvullend wordt ondersteund naast een bijstand of andere uitkering.

Maar wat moet je nu kiezen dan als ze je schijnbaar in Den Haag niet direct kunnen helpen? Alle kieswijzers wijzen ons een andere kant op, peilingen schommelen heen en weer. Veel mensen weten het niet. Sommigen trekken dan maar de conclusie dat er geen partij is die aansluit bij hun behoeften en kiezen voor een populistische tegenstem of nog erger, gaan helemaal niet stemmen.

Een oplossing is een andere insteek kiezen bij het kiezen van de tweede kamer:

• Heb je een uitkering heb je dan een partij nodig die je uitkering verhoogt of die je kans op een baan vergroot?
  • Ben je ziek heb je dan een partij nodig die al je ziektekosten wil betalen of die ervoor zorgt dat we met onze middelen zoveel mogelijk zieken zolang mogelijk kunnen helpen?
  • Vind je dat onze cultuur onder druk staat heb je dan een partij nodig die alles eng vindt zonder oplossing te bieden of een partij die staat voor vrijheid en diversiteit en verantwoordelijkheid neemt?

Bij de VVD staan we er voor iedereen, streven we zoveel mogelijk vrijheid na en bewaken we de democratie.

Het mooie van vrijheid is dat het komt met verantwoordelijkheid, want mijn vrijheid mag die van jou niet schaden en andersom. Dat maakt dat vrijheid staat voor gelijkwaardigheid, gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, gelovigen en atheïsten, homoseksuelen en hetero's. Geen concessies op dat vlak.

Omdat we in een democratie leven hebben we allemaal de mogelijkheid, en daarmee de verantwoordelijkheid, elkaars vrijheid te waarborgen, dat vraagt om tolerantie en om grenzen stellen waar een onbalans ontstaat. De vrijheid van geloof maakt bijvoorbeeld niet dat je onze seksuele vrijheid hier in Nederland niet hoeft te respecteren. De vrijheid van meningsuiting geeft je geen vrijbrief hele bevolkingsgroepen te beledigen op basis van hun afkomst of overtuiging.

Alleen samen kunnen we vrij zijn door verdraagzaam naar elkaar te zijn en elkaar op sociaal vlak gelijkwaardig te behandelen. Verantwoordelijkheid nemen voor onszelf, maar ook voor anderen, nu en in de toekomst.

Kiest u nu voor de koers, dan helpen wij u volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen op het juiste schip.

Normaal. Doen.