Jubilerende Paardenvierdaagse wordt geen euro gegund.

De Eper Paarden4daagse is een begrip in de gemeente Epe. En na 25 jaar inmiddels ook ver daarbuiten. Dit jaar pakt de organisatie, in verband met het 25-jarige jubileum, samen met 200 enthousiaste vrijwilligers extra uit. Vaassen wordt actief betrokken bij de festiviteiten. Er is een verbinding gevonden tussen ouderen en jongeren. Gecombineerd met kunst. Het bestuur heeft met passie een grote hoeveelheid activiteiten in een interessant programma weten te organiseren.

Samen met het bestuur van Epop, het Cultuurplein, de ondernemingsvereniging Epe, de ondernemingsvereniging Vaassen en de scholen in Vaassen. Een feest bestemd voor alle inwoners van onze gemeente. En uiteraard is deze versie van de Paarden4daagse een toeristisch getint visitekaartje van Epe aan de regio. Zelfs aan Nederland. Buitengewoon om echt trots op te zijn.

Wat is een dergelijk evenement in Epe waar vele vrijwilligers plezier aan beleven nu waard?

Het bestuur vroeg een garantstelling van €14.500 aan de Raad voor een aantal activiteiten voor het geval ze daar geen sponsor kon vinden. De fracties van de VVD CDA Lijst Koman en D66 vinden het positieve effect van deze uitvoering van deze jubilerend Paarden4daagse zo belangrijk dat ze gezamenlijk een garantstelling verdedigden afgelopen donderdag 8 maart.

Het werd een ontgoocheling voor de vele betrokken vrijwilligers.

De gemeenteraad van Epe heeft met een miniem verschil van 1 stem niet garant willen staan voor een jubilerend Paarden4daagse.

De NieuweLijn was zeer beledigd omdat ze vooraf door ons niet waren gevraagd of ze het voorstel wilden steunen. Dat is ook nergens voor nodig, want wij willen in alle openheid en oprechtheid het voorstel in de Raad verdedigen. In feite wil de NieuweLijn als een soort pater familias eerst vooraf kunnen bepalen of jij als partij de belangen, van alle organisaties die de Paarden4daagse een warm hart toe dragen, in de Raad mag bespreken. Geen toestemming van de NieuweLijn dan ook geen mogelijkheid meer voor je taak als volksvertegenwoordiger in de Raad van Epe.

Daarmee werd een bloedmooi initiatief van een enthousiast bestuur op slot gezet op basis van argumenten die gekunsteld en zelfs schofferend waren. De tegenstemmende fracties in “campagne stand” gunnen de 200 vrijwilligers niet deze jubileum uitvoering. Dit top evenement voor onze burgers in alle dorpen en toeristen is geen hoogtepunt voor de NieuweLijn, GemeenteBelangen, PvdA, GroenLinks, en SGP-CU. Het mag niet extra schijnen van hen.

De Paarden4Daagse in 2018 is en blijft een bijzonder unieke en aantrekkelijke happening.

De VVD steunt dat.