Na 60 jaar dreigt sloop van de kiosk nabij het Hertenkamp

Na een storm aan kritiek en daaraan gekoppeld de publiciteit in de lokale en landelijke media heeft de VVD-fractie donderdagavond de wethouder gevraagd of het college nog van plan is om constructief voortgang te boeken, voordat de kiosk gesloopt gaat worden? Wethouder Aalbers van GroenLinks wijkt nog niet af van zijn koers de kiosk te sluiten verwijst daarvoor naar de rechterlijke uitspraak.

© VVD fractie Epe pixabay.com

De afgelopen dagen is er veel tumult ontstaan op het besluit dat de Kiosk van de heer Van Barneveld definitief zijn deuren zou moeten sluiten. De kiosk bij het Hertenkamp aan de Dellenweg moet voor 1 oktober gesloopt worden volgens het college. Dit is ook de plek waar ongeveer 60 jaar lang opa’s, oma’s, kinderen en kleinkinderen genieten van de hertjes en een ijsje kunnen eten.  Een karakteristieke plek waar heel veel mensen in een weide omgeving goede herinneringen aan hebben. Waar juist 100 % wild achter “een hek” staat. Hier kunnen kinderen voor de eerste keer kennis kunnen maken met dieren, dat de dieren onschuldig zijn. Kortom het Hertenkamp heeft een belangrijke educatief karakter. En het is de plek waar Epe veel toeristen door trekt, die gezellig nadien even gaan winkelen in Epe en lekker ergens gaan lunchen. De kiosk en het Hertenkamp zijn gewoon met elkaar verbonden.

De vraag is dan ook, waarom moet dit besluit dan genomen worden?

Simpel, er moest bezuinigd worden. En toenmalige CDA wethouder Berkhoff bedacht dat het Hertenkamp geprivatiseerd moest worden. En in dat plaatje past de kiosk van Van Barneveld niet meer. Het is een bezuiniging waar wij vraagtekens bij stellen.

In plaats van kijken naar oplossingen waar beide partijen wat aan hebben, is er in plaats daarvan een ongekende juridische strijd losgebarsten. Dat heeft een vermogen gekost, zowel aan de kant van de gemeente als aan de kant van Van Barneveld.

Van Barneveld heeft in een brief aan de Raad een laatste poging gedaan om vernietiging van zijn kiosk te voorkomen. Hij gaat akkoord op de voorstellen van de gemeente en heeft hierover een brief gestuurd naar het college.

Wij snappen niet dat het college de kans niet pakt om dit dossier van verliezers zonder gezichtsverlies op te lossen. De VVD-fractie heeft een pleidooi gehouden om de sloop van de kiosk niet meteen op 1 oktober in te zetten. Zoek een constructieve oplossing, aldus Jager.

De wethouder blijft vaag.

Het mag niet zo zijn dat wij zo’n stukje historie van Epe zo laten verdwijnen!