Geen Kiosk, maar een horecabedrijf ter grootte van een flink tennisveld bij het Hertenkamp.

Wethouder Aalbers van GroenLinks ontspint nu eindelijk de verborgen agenda, nu langzamerhand het doek lijkt te vallen voor de kiosk nabij het Hertenkamp aan de Renderklippenweg. Het college was nooit van plan een bezuiniging door te voeren. Ze wil er een horecapand van ruim 300 m2 op of rond de plek van de kiosk laten herrijzen.

© VVD pixabay.com

Wij zijn op z’n zachtst gezegd verbaasd. We waren als VVD niet overtuigd van een bezuiniging op het Hertenkamp. Er zijn in ons dorp voorzieningen die een meerwaarde hebben, attracties die een sociale verbinding opleveren. In die vorm van leefbaarheid investeer je als gemeente. Het Hertenkamp met de kiosk is daar een mooi voorbeeld van.

Maar tijdens de zitting van het kort geding van afgelopen maandag kwam de aap “uitbreiding” uit de mouw. De woordvoerders van het college gaven uitdrukkelijk aan, dat er een horecapand van ruim 300 m2 moet komen. De wethouder heeft dat nog eens bevestigd in het krantenbericht in de Stentor: “Hij wil er een leuke plek van maken!” En nodigt daarbij voor het gemak horecaondernemers uit.

Nu houdt de VVD van ondernemen, maar niet ten koste van alles.

Hoe zo moet hier nu een mieters leuke plek komen? Is dat er nu dan niet?? Wie heeft bepaald wat leuk is? Binnen loopafstand van de huidige kiosk heb je prachtige horecabedrijven zoals Floor, Hotel Fletcher, en de Ossenstal. Sinds wanneer heeft de Raad besloten dat het gebied bij het Hertenkamp geschikt is als een horecaconcentratie gebied? En hoe gaat een wethouder van GroenLinks gesteund door de coalitie CDA, SGP ChristenUnie, Epe Liberaal, GemeenteBelangen, PvdA, NieuweLijn en zijn eigen partij een draai geven aan deze grootschalige ontwikkeling midden in het bos?

De VVD voorziet, dat de natuurontwikkeling met een bouwblok ter grootte van een flink tennisveld op die locatie verloren gaat. Midden in een zwaar beschermd Natura2000 gebied, waar het kappen van een boom al tot een intensief ecologisch onderzoek leidt.

Het was nooit de bedoeling geweest van het college om tot oplossingen te komen met de kioskhouder Van Barneveld. Dat is nu wel helder. Maar, wij gaan niet mee met deze vorm van grootheidswaanzin van het college, aldus Ruud Jager, fractievoorzitter VVD.

We komen hierop terug in de Raad.