Nieuwe Lijn weigert verantwoordelijkheid en vertrekt uit het college.

Hoe de Nieuwe Lijn over haar eigen lijn van ruim 50 jaar wethouderschap is gestruikeld; door hardnekkig een niet competente wethouder Wiersinga door te drukken, om vervolgens hem uit te zwaaien met een wachtgeld regeling van bijna anderhalve ton en als klap op de vuurpeil doodleuk als grootste partij weg te lopen uit het college. Onder het mom ‘ we winnen de verkiezingen in maart toch wel, net als 25 jaar geleden……..’

© Ellis de Vries

Een terugblik uit een historische raadsvergadering

Afgelopen donderdagavond 16 september 2021 was een intensieve en historische raadsvergadering. Die tot 0:45 uur geduurd heeft.

Het begon met een belangrijke mededeling van de burgemeester.

De integriteitsklacht tegen wethouder Aalbers en oud burgemeester Van der Hoeve kon niet worden bevestigd na intensief extern onderzoek. De VVD is blij met het zuiveren van de naam van beide heren. En geeft een compliment aan de burgemeester dat hij dit zo grondig heeft laten onderzoeken. Dat geeft glans aan de uitkomst. Het draagt bij aan het vertrouwen in deze bestuurders.

De Regionale Energie Transitie van de Clean Tech Regio was het tweede punt. De regio vroeg om input aangezien we als gemeente voor een grote uitdaging staan om het klimaat verder te ondersteunen. De VVD had 6 wijzigingsvoorstellen meegegeven die alle 6 door wethouder Visser werden omarmd en unaniem door de raad werden overgenomen.

Op verzoek van de werkgroep Verbeteragenda werd het communicatieplan door de raad van de agenda afgehaald. Deze raadswerkgroep is aan de slag gegaan naar aanleiding van het rapportcijfer 1 van de inwoners. Daarbij leek het verstandig eerst het resultaat van de verbeteragenda af te wachten in het najaar, omdat dit gevolgen kan hebben voor de manier waarop het communicatieplan ingericht moet worden.

Vertrek van Wethouder Wiersinga en van Nieuwe Lijn

Een groot deel van de raadsvergadering werd besteed aan het vertrek van wethouder Wiersinga en in zijn kielzog zijn partij de Nieuwe Lijn. Wethouder Wiersinga heeft de gehele raad verast door in juli zijn portefeuille in te leveren. Dat deed hij vanwege zijn gezondheidsredenen maar ook omdat hij de politieke context rond wethouder Aalbers (integriteitsklacht zie boven) niet accepteren kon. Aan dit afscheid na een wethouderschap van 3 maanden zat bijna een anderhalve ton wachtgeld regeling gekoppeld. Had hij een paar dagen eerder ontslag genomen dan hij voor “enkel”een halve ton van de inwoners mogen vragen.

Dat oud wethouders gebruik maken van een sociaal vangnet, want dat is de wachtgeld regeling, daar heeft de VVD geen moeite mee. Maar je moet alles op alles zetten om er van af te komen. En een stagiair zoals Wiersinga die even het recht van anderhalve ton veilig stelt is volstrekt verwerpelijk. De arbeidsmarkt staat te springen om mensen. Ga aan het werk, denken we dan.

Terwijl de Nieuwe Lijn ondertussen zelfs drie wachtgelders heeft; René de Vries tot zijn AOW, Robert Scholten tot april 2024, en Michiel Wiersinga tot juli 2023. Dat klinkt als een verdienmodel en roept bij de VVD vele vragen op.

Immers de afgelopen 50 jaar hebben we de Nieuwe Lijn zien ontwikkelen in een nietsontziende machtsfactor

Zo kregen onze inwoners standaard een messcherpe one way ticket naar de rechter; Wildforstlaan, bestemmingsplan buitengebied mbt geluidszonering, Rutgershof Burgemeester vd Feltzlaan, Eper Bouwmarkt, onteigening de Pirk Vaassen.

Wethouders van Nieuwe Lijn namen zowel standaard een vooringenomen houding aan als vooraf dichtgetimmerde besluiten mee. De Nieuwe Lijn had een grote hang naar achterkamertjespolitiek overgoten met een saus van minachting naar de burgers. En daarmee heeft de Nieuwe Lijn het echte open gesprek met de inwoners geschuwd.

Wat de VVD onbegrijpelijk vindt is dat van de Nieuwe Lijn kieslijst uit 2018 de eerste 6 personen uit drie wachtgelders bestaat. Waarvan er nog twee in de raad zitting nemen; René de Vries en Robert Scholten. Deze drie heren kosten de belastingbetaler uit Vaassen, Epe Emst en Oene in potentie tonnen!

Wat de VVD bizar vindt dat de Nieuwe Lijn vrolijk en feestelijk de stagiaire wethouder Wiersinga heeft uitgezwaaid in juli, met het recht op een gouden handdruk van bijna anderhalve ton.

Vervolgens doet de Nieuwe Lijn 2 maanden niets. Alsof er niet gewerkt moet worden aan een woningcrisis om maar ‘iets’ te noemen.

Door het vertrek van de Nieuwe Lijn uit de coalitie afgelopen dinsdagavond komt de VVD tot de conclusie dat de wachtgeld regeling wel heel belangrijk is voor een aantal lieden om te bewaken. Juist nu weigert René de Vries, met 40 jaar zeer relevante politieke ervaring binnen zijn partij en de gemeente, het gat van 06 maanden te dichten tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Hij wil geen wethouderspositie namens zijn partij innemen. Want hij weet ook dat hij daarbij zijn oude wachtgeldregeling die doorgaat tot zijn pensioen, in die situatie moet opgeven.

Niet alleen de VVD had forse kritiek. Ook het CDA namens de coalitiepartijen had geen enkele waardering; waarom had de Nieuwe Lijn de zwaarst mogelijke onderwerpen in het college voor Michiel Wiersinga opgeëist? D66 analyseerde de situatie eveneens scherp; voor de meerderheid in de raad is de Nieuwe Lijn niet meer nodig.

René de Vries vond het een zwaar jaar voor zijn partij. Hij herkende zich volstrekt niet in de felle kritiek van 09 partijen in de raad. Bovendien zo merkte hij ‘fijntjes’ op,

… ‘25 jaar geleden stapte de Nieuwe Lijn ook uit de coalitie om vervolgens als

winnaar uit de verkiezingsbus te komen….’

De VVD ziet in deze uitspraak bevestigd, dat het bij de Nieuwe Lijn niet om fatsoenlijk verantwoordelijkheid nemen gaat, maar om schaamteloze machtsuitoefening. En het ontbreekt bij de Nieuw Lijn nu aan inmiddels betrouwbare bestuurders kwaliteit.

De VVD heeft de waardering uitgesproken over de zittende collegeleden; Erik Visser (CDA), Lia de Waard (SGP-CU) en Jan Aalbers (GL). Het siert de huidige wethouders dat zij de moed en verantwoordelijkheidsbesef hebben om door te gaan. Daarbij zijn hun werkuren wel uitgebreid en toegekend door de raad.

Het doorgaan van de coalitie dwingt bij de VVD respect af, temeer er teveel onderwerpen zijn waar onze inwoners van verwachten dat we daarmee met zijn allen snoeihard mee aan de slag gaan.

Ellis de Vries