ZORG
De decentralisaties
zijn bijna 2 jaar onderweg. In eerste instantie werd alles geconcentreerd op de overgang van deze taak naar de
gemeenten. Zo langzamerhand ontstaat het beeld dat dit in Epe rustig is
verlopen. De wethouders zijn, elke keer dat zij de Raad informeerden, positief
gestemd. Bij ons bestaat de indruk dat er hard en goed wordt gewerkt. Er zijn
samen met partners al nuttige nieuwe diensten ontwikkeld, zoals een was- en
strijkservice. De transformatie komt op gang, waarbij werkelijke verbeteringen
voor mensen kunnen worden gerealiseerd door de lokale aanpak op maat. Een goed
en concreet voorbeeld vindt de VVD het initiatief voor een pool van
Scootmobielen. Maar ook de integrale aanpak van ruimtelijke ordening en de zorg
bij het project Keizershof in Oene is een prachtig voorbeeld van vernieuwing.
Het CJG lijkt tevens op de juiste manier een centrale rol te vervullen bij de
jeugdzorg, waarbij ook verder geïnvesteerd wordt in de samenwerking met
huisartsen. Wel blijft de VVD kritisch
over de ultieme oplossing voor alle problemen rondom de zorg en samenleving die
wordt gezien in het buurtgericht werken. Laten we vooral kijken naar de effectiviteit
van de investeringen hierin. Ook bij extra geld voor het programma “Jongeren op
gezond gewicht” stellen wij vraagtekens. Dit heeft immers landelijk ruime aandacht,
sport wordt al gestimuleerd en het probleem is niet voorbij na 2019. Daarnaast
bereikt het geld voor maatschappelijke stages en de RSG Reboundvoorziening alleen
een beperkte groep RSG-leerlingen, terwijl een zeer groot deel van de Eper
kinderen naar andere scholen gaan.
ECONOMIE en DUURZAAMHEID
Er zijn door dit
college belangrijke stappen gezet ten behoeve van de lokale economie. Waar
voorgaande colleges de samenwerking met bedrijfsleven, en met name ook met
ondernemers in de toeristische sector, op een laag pitje hadden staan, heeft
dit college er juist voor gekozen voor een actieve samenwerking. Dit heeft
geleid tot een nieuwe economische visie, opgesteld in samenspraak met
ondernemers. Dit moet nu wel doorgetrokken worden, waarvoor slechts eenmalig
€25.000 beschikbaar is in 2017. Dit bedrag lijkt ons beperkt.
Verder vraagt de
VVD fractie zich af wanneer de koopzondag zal worden ingevoerd. Zoals dat zo mooi
verwoord is in de economische visie.
De ondernemers
willen het, de burgers willen het, het staat in de visie; Dus treuzel niet, ga aan
de slag college!
Zelfs wordt in
nauwe samenspraak met de sector een nieuw toeristisch profiel voor de gemeente
Epe opgesteld. Dit is een werkwijze die de VVD van harte ondersteunt, maar om hier
vervolgens iets mee te kunnen doen, zodat de sector ook echt versterkt kan worden,
zal geld nodig zijn. Alleen in 2017 is hiervoor budget gereserveerd. De VVD vindt
dat we in 2018 zeker verder zullen moeten werken en wil dus nu al daarvoor deze
bestedingsruimte groter maken. Ik kom daar zo dadelijk op terug.
In het beleid van
Epe wordt sterk aangesloten op de Stedendriehoek-claim van “Cleantech-regio” . En vervolgens wordt er zelfs een congres
begroot in 2018, waar we €55.000 voor uit gaan geven. Cleantech wordt door het
college als Haarlemmerolie ingezet: als drager voor economische ontwikkeling,
als onderdeel van het duurzaamheidsbeleid en als belangrijk succes en daarmee
legitimatie voor de vernieuwde samenwerking in de regio Stedendriehoek. Het
zijn grote woorden en de daden leiden tot gepraat in een soort rendez-vous; een
conferentie.
Want wat is
Cleantech nu eigenlijk? Om op te vallen als regio moet je tegenwoordig ergens
in uitblinken. Alleen dan ontstaat er een vliegwiel dat zorgt voor een
versnelling van groei. We hebben dat gezien bij het technologie cluster rondom
regio TU Eindhoven en bij de “Food-Valley” rondom de universiteit van
Wageningen. Stedendriehoek kan kennelijk niet achterblijven.
Maar wat is die
claim van Cleantech nu werkelijk waard?
Zijn onze ondernemingen nu echt meer op schone technologie georiënteerd
dan de ondernemers in, pak hem beet, Rotterdam of Maastricht? Ondernemers in heel
Nederland investeren in schone technologie, vooral zelfs zonder
overheidsbemoeienis. Wat is nu precies het onderscheidend vermogen van
Cleantech?
Voorzitter, wij
zien dit onderscheidend vermogen niet. Voor de VVD is de term Cleantech enkel een vorm van een
marketingstrategie om Brussel en Den Haag geld in onze regio te laten
investeren. Het is niets meer dan dat. Een congres organiseren voor marketing
is daarmee dus simpelweg weggegooid
geld! Laten we dat publieke geld beter besteden, zoals voor concrete activiteiten
ten behoeve van het toeristisch profiel. We hebben daadkracht nodig. De VVD zal
hiervoor een amendement indienen.
GEMEENTEHUIS- een meesterlijke zet?
In deze begroting
staat, hoe verassend ook, een nieuw
“zwijnen kerend rastertje”.
Want in de kleine
lettertjes staat een forse som geld gereserveerd dat afkomstig is van de burger
en dat gegeven wordt aan een Masterplan. Een Engelse term, dat in gewoon
Nederlands betekent dat we het college een zeer grote portemonnee geven met
daarin €5,7 miljoen voor de aankleding en inrichting van het gemeentehuis,
zonder inmenging van de Raad.
Ik citeer:
“Het
Masterplan Huisvesting is noodzakelijk voor een eigentijdse werkomgeving, die
past bij onze manier van werken en die bijdraagt een de arbeidssatisfactie van
medewerkers en die de uitstraling versterkt van de gemeente naar de burger als
servicegerichte organisatie waar zaken goed, snel en prettig worden geregeld”.
Voorzitter, voor
de VVD is het ondenkbaar dat er €5,7 miljoen publiek geld wordt geïnvesteerd, hoe
goed bedoeld ook, zonder dat de gemeenteraad daarover het laatste woord heeft.
Dat is omgerekend ruim €178,- per inwoner. Feitelijk vraagt u van ons een
blanco cheque van €5,7 miljoen. Als raadsleden moeten we kunnen uitleggen, waarom
we zoveel geld uitgeven. Daarom roept de VVD het college op om een heldere toezegging dat zij de stappen in het
Masterplan ter goedkeuring aan de Raad zullen voorleggen.
Dit is voor de
VVD een essentieel democratisch punt.
OVERIGE INVESTERINGEN
Zonder meer
positief is de VVD over de investeringen in de verkeer knelpunten. De aanpak
van de Apeldoornseweg in Vaassen, de Eperweg in Oene en de Patrijsweg in Epe
zijn zeer welkom.
Ten aanzien van de ICT investeringen drukken we het college op het hart om samenwerking te zoeken met andere vergelijkbare gemeentes in de omgeving, met name Voorst en Heerde. Op die manier kunnen we de investeringen delen zonder afhankelijk te worden van een grote gemeente waarbij wij geen beleidsinvloed hebben.
FINANCIËN
Het college stelt
dat we geen geld uitgeven wat we niet hebben. Inderdaad heeft Epe sinds jaren
een beleid gevoerd waarbij eerst gespaard werd, voordat er geld werd
uitgegeven. Maar deze stelling klopt niet meer want het college gaat lenen. Dit
is een trendbreuk die absoluut vermeld had moeten worden. We laten de
langlopende schulden met €4 miljoen oplopen tussen 2017 en 2020. Dat betekent:
lenen om te investeren. Dat is dus zonder meer een langdurig renterisico als de
rentestand gaat oplopen.
Meerdere malen
heeft de VVD zijn grote verbazing uitgesproken over het feit dat het college
het vastgestelde risicobeleid niet respecteert en de juridische risico’s niet
afdekt met specifieke buffers. Hierdoor is het risico dat uit het weerstandvermogen
moet worden gedekt zeer hoog en de weerstandscapaciteit dus zeer laag.
Weliswaar nog net voldoende, maar niet meer uitstekend zoals we dat jarenlang gewend
waren. En als de hoogte van de juridische claim inderdaad wordt toegewezen,
zijn aanvullende bezuinigingen niet te voorkomen. Het college steekt zijn kop
in het zand, door voor dit risico onvoldoende reserves aan te leggen. Ze weet
dat ze een reëel risico loopt, maar handelt er onvoldoende naar. Iedereen weet
dat een auto olie nodig heeft. Alleen het college rijdt door totdat de motor
vastloopt.
Ook zijn er grote
bezuinigingen op de regiotaxi ingeboekt waarbij wij ons afvragen of die
realistisch zijn.
OVERIG
Graag wil ik nog
ingaan op enkele zaken.
De lokale omroep
heeft opnieuw opgeroepen om bij te dragen aan het vergroten van hun multimediale
mogelijkheden. De VVD vindt dat de lokale omroep voldoende steun moet krijgen.
Als zij hun taken niet met de huidige middelen kunnen uitvoeren, moeten we die
enigszins kunnen verruimen.
Het gemeentelijk monumentenbeleid
is de VVD een doorn in het oog. Onze erfgoedcommissie werkt aan de nieuwe gemeentelijke
monumentenlijst, zoals konijnen in het veld. De lijst neemt ongebreidelde
vormen aan, waardoor zelfs de simpelste tuinhuisjes worden gezien als een
monument. Bovendien wordt veelal zonder persoonlijk
overleg met bewoners, panden voorlopig aangewezen als een gemeentelijk monument.
Eigenaren zijn op alle mogelijke manieren de dupe, dus vindt de VVD dat uitermate
zorgvuldig moet worden omgegaan met dergelijke aanwijzingen. Hiervoor zullen
wij een motie indienen.
Het openbaar
basisonderwijs in Epe kent moeilijke tijden. Bestuurlijk is er de afgelopen
jaren veel fout gegaan bij de stichting Proo. De VVD vindt dat wethouder Visser
daar nu goed de vinger aan de pols heeft en drukt de wethouder op het hart dat vol
te houden. De VVD herhaalt met klem, dat er in elke kern van onze gemeente een
openbare school behoort te zijn. Wat ons betreft betekent dat, dat er geen
enkel risico moet worden genomen ten aanzien van het voortbestaan van de
locatie in Oene. De VVD verzoekt de wethouder daar rekening mee te houden bij
de discussie met Proo over het intrekken van Brin-nummers.
Ten aanzien van de gemeentelijke sportaccommodaties pleit de VVD ervoor om de verschillende accommodaties te gaan subsidiëren op basis van gelijkwaardige uitgangspunten. Op dit moment bestaan er grote verschillen tussen de gemeentelijke bijdrage aan de PWA hal aan de ene kant en Koekoek aan de andere kant.
ORGANISATIE versus inbreng burgers
Tot slot enkele
opmerkingen over “hoe goed doet de gemeente Epe het”. We zijn nogal tevreden
over onszelf - er is sprake van zelfgenoegzaamheid. Maar laten we toch vooral
niet vergeten dat de gemiddelde man-en-vrouw-op-de-straat helemaal niet mee
doet aan deze zelfverheerlijking en vaak helemaal niet zo tevreden is over de
gemeente. Burgers voelen zich vaak niet gehoord. Dit moet echt anders.
Het betrekken van burgers bij ons beleid vereist openheid naar burgers en
bereidheid om plannen daadwerkelijk aan te passen. En dan niet alleen wanneer
de gemeente dat wil, maar ook bij lastigere zaken, zoals bij de inrichting van
wegen en openbare ruimte of woningbouwprojecten. We moeten ons inspannen voor
draagvlak. Die inspanning geldt niet alleen voor het college, maar zeker ook
voor de meerderheid van de Raad. We zouden blij moeten zijn als inwoners ons
betere alternatieven aanreiken bij thema’s zoals vb. het Zwijnenkerend raster
of de bomenkap aan de Heerderweg.
Inspraak betekent
WERKELIJK WILLEN LUISTEREN en het gebruik maken van de kennis en inzicht van de
Eper samenleving. Hoe mooi is dat om in die spiegel te DURVEN BLIJVEN kijken.
Een belangrijk
instrument om onpartijdig naar onze eigen prestaties te kijken is het instrument
van het rekenkamer onderzoek. De rekenkamercommissie is onafhankelijk en moet
dat ook blijven. Nu onze gemeentelijke taken zwaarder zijn geworden, met name
bij de drie decentralisaties, is een groter
budget nodig zodat de rekenkamercommissie in staat wordt gesteld een complexer onderzoek
of onderzoeken te doen. De VVD wil zeker
stellen dat dit mogelijk blijft en zal daarvoor een amendement indienen.
AFRONDING
De VVD
fractie is kritisch op zaken die volgens de VVD minder goed gaan, maar steunen
het college wat goed loopt.
Wij
vertrouwen erop dat het college de door de VVD aangehaalde zorgen weg kan
nemen, zodat we ons dit jaar achter het college kunnen scharen.
Dank u wel.