▶ Brieven en formulieren van de gemeente zijn voor iedereen begrijpelijk.
▶ We vinden het normaal dat de gemeente de telefoon opneemt wanneer je belt met een vraag en er alles aan doet om je goed te helpen. Daarbij is het ook volstrekt normaal dat de gemeente snel de mail beantwoordt. Niet of te laat reageren valt niet goed te praten.
▶ De digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen uitkomt. We starten met het thuisbezorgen van producten, zoals paspoorten.
▶ Het gemeentehuis blijft natuurlijk fysiek bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk om een mens te spreken in plaats van een computer.
▶ De gemeente zorgt ervoor dat ICT volledig up to date is, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen.
▶ Een transparante overheid vinden wij echt heel belangrijk. De gemeente informeert inwoners tijdig gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals bijv. de besteding van subsidies of belangrijke veranderingen in de woonomgeving.
▶ Openheid betekent ook dat de besluitvorming van de gemeente niet automatisch vooraf dichtgetimmerd is. En de gemeente bewaakt de openbaarheid als grondwettelijk gegeven.
▶ De wereld houdt niet op bij de gemeentegrens. De gemeente werkt slim
samen met collega’s in de omgeving als dit leidt tot betere oplossingen
voor bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid of woningbouw.