Openbaar onderwijs is onmisbaar in Oene.

Wie zelf kinderen op de basisschool heeft zitten weet hoe het zit. Een basisschool is meer dan een onderwijsinstituut, maar is een bron van verbinding binnen een gemeenschap het treffen op het schoolplein, deelnemen aan activiteiten en de steeds hoger mate van gevraagde betrokkenheid van ouders maakt dat een basisschool zorgt voor verbinding en contact.

© iStock

Juist in een klein dorp met vaak maar één school is de rol van deze school nog belangrijker. Het verbindt mensen vaak met vriendschappen voor de rest van hun leven en zorgt voor een leefbare omgeving met voldoende aantrekkingskracht op jonge gezinnen om de vergrijzing waar wij in Nederland en nog harder in Epe, mee te maken krijgen het hoofd te beiden.

Juist die vergrijzing zet nu het voortbestaan van de scholen in het buitengebied van onze gemeente onder druk. De Bongerd in Oene zit voor het derde jaar onder het bestaansminimum en ook de Zuukerschool stevent af op een dergelijke situatie. Zodoende worden we nu gedwongen keuzes te maken: welke school blijft open, welke niet. Op grond van geldende normen komt De Bongerd het eerst in aanmerking om opgeheven te worden. Het huidige plan om in 2017 onderwijs te houden in Oene is een fusie met de Zuukerschool, maar zoals al gemeld, ook dat is geen garantie voor het voortbestaan van deze onderwijslocatie.

Voor de VVD is het een heldere maar nare keuze: De Bongerd in Oene gaat wat ons betreft voor de Zuukerschool voor wat betreft locatie. In onze kernen Oene en Emst mag openbaar onderwijs niet verdwijnen. Zeker niet als het alternatief, De School met de Bijbel, in die kern een selectief beleid voert op toelating en al heeft aangeven te weigeren gesprekspartner te zijn van Proo om tot een alternatieve structurele oplossing te komen.

Wij hebben dan ook grote moeite om nu in te stemmen met het besluit het Brin-nummer van De Bongerd in te trekken, omdat wij hiermee de garantie op het kunnen handhaven van een locatie met openbaar onderwijs in Oene verspelen. Op dit gebeid missen we een uitgesproken visie van onze wethouder en een uitgesproken samenwerking met stichting Proo.

Onze wethouder verschuilt zich achter het feit dat wij als raad er niet meer over gaan. Maar dat accepteert de VVD niet. Ook al gaan we er niet direct meer over dan hebben we nog steeds een mening en een belang. Wij verlangen van onze wethouder dat hij samen met stichting Proo ons belang, het algemene belang, nastreeft, of hij er nou zelf direct over gaat of niet. We hebben het openbaar onderwijs immers vanuit de regiegedachte op afstand gezet. De wethouder legt nu de regie bij de uitvoerder i.p.v. deze zelf op te pakken.

Proo heeft aangeven met een onderzoek bezig te zijn hoe de toekomst van het onderwijs in het buitengebied eruit moet komen te zien, maar dit onderzoek is niet afgerond voor de deadline van één februari. Voor één februari moeten wij als raad besloten hebben de kosten voor De Bongerd wel of niet te willen overnemen. Dit onderzoek is dus te laat.

Wij willen alles op alles zetten om openbaar onderwijs in Oene beschikbaar te houden. Als dat niet zeker is en niet door onze wethouder samen met stichting Proo gewaarborgd wordt kunnen wij nu nog niet instemmen met het huidige voorstel om zonder alle opties te kennen te zeggen De Bongerd als gemeente niet over te willen nemen. Wetende wat de consequenties kunnen zijn.