De PvdA gaat vakantiewoningen onteigenen en Nieuwe Lijn gaat dat controleren

De Raad van Epe heeft gisteravond een van de meest bizarre besluiten ooit genomen.

Het is de PvdA wethouder gelukt om in het bestemmingsplan buitengebied vast te leggen dat vakantiehuis eigenaren van de Vliegden en de Beekhorst, ¾ van het jaar hun huis moeten verhuren. En daarbij verheugt de Nieuwe Lijn wethouder zich op voorhand dat hij de mensen die er om vragen mag gaan aanpakken via de handhaving.

De fracties van CDA, SGP, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, Nieuwe Lijn en Gemeentebelangen vinden dit de normaalste zaak van de wereld. Ze stonden er bij en keken er naar.

Heeft u zich wel eens afgevraagd wat u zou doen als uw huis door de PvdA wordt ingepikt  en Nieuwe Lijn staat vervolgens klaar met een dwangsom van €30.000,- als u niet luistert?

De VVD zal nooit accepteren dat het eigendom van mensen zo schandalig wordt aangetast. Iedereen heeft het recht zelf te bepalen wat hij of zij met zijn of haar vakantiehuis wil. De gemeente heeft dat eigendomsrecht simpelweg te respecteren.

Uiteraard is het geen enkel probleem, als je als vakantiehuis eigenaar er voor kiest om ondernemer te zijn. Een ondernemer die aan verhuur doet. Maar het is volstrekt de omgekeerde wereld als je tegen je wil tot het ondernemerschap wordt gedwongen. Waarbij je rekening moet houden dat diezelfde gemeente je in een strafexpeditie stort als je de moed hebt die verhuurverplichting  te weigeren. Samen met de collegae van D66 en Lijst hebben we daarom tegen het bestemmingsplan buitengebied gestemd.

Het zal niemand verbazen dat de vakantiehuis eigenaren naar de rechter stappen. Het is een bizarre en treurige constatering dat dit college van PvdA, NieuweLijn, CDA, SGP-CU, GroenLinks en GemeenteBelangen ervoor kiest, om alleen maar via de rechter met onze vakantiegasten te praten. Een wijze van communiceren die onze burgers overigens ook helaas vaak treft.

Het wordt hard tijd voor een nieuwe lente in de gemeente Epe!