Draagvlak is belangrijker dan beleid.

Wat de VVD betreft kan het zo niet langer. Vergunningen met een grote impact op omwonenden en betrokken verlenen op basis van beleid zonder dat er voldoende draagvlak is. Daarom hebben wij samen met GroenLinks de motie van D'66 mede-ingediend.

© pixabay

Aanleiding hiervoor is de plaatsing van een zware zendmast in Schaveren. Alle betrokken erkennen dat verbetering van het bereik in het buitengebied een belangrijk doel is, maar het gekke is dat het beleid in onze gemeente nauwelijks ruimte laat voor inspraak of bezwaar. Een operator, KPN in dit geval, kan met gemak een vergunning voor een zendmast aanvragen waarbij de omwonenden niet of nauwelijks iets in te brengen hebben.

Nadat een vertegenwoordiger van de betrokken inwoners door mij was gewezen op de mogelijkheid tot inspreken tijdens de commissie vergadering is deze zaak hard gaan lopen.

Wat de VVD betreft moet de houding ten opzichte van inspraak en participatie veranderen. Natuurlijk is het goed dat we regels hebben en een beleid hebben waar inwoners en andere partijen op kunnen vertrouwen. Maar beleid is algemeen en vrijwel nooit toegespitst op specifieke situaties. Meestal gaat een vergunningaanvraag gepaard zonder ophef of met gering bezwaar en dat is goed, maar soms gaat en moet het anders.

Voor Schaveren moet het anders wat ons betreft. Een aantal direct omwonenden maakt zich ernstige zorgen over hun gezondheid en wil graag met de operator in overleg om een alternatief te vinden voor het vergroten van de bereikbaarheid. Tot op heden is ze dat overleg echter niet gegund. Ook de wethouder Van Nuijs heeft het voor hen laten afweten. Hoewel hij zich wel degelijk heeft ingezet een alternatieve locatie te zoeken heeft hij geen overleg belegd tussen bewoners en operator, juist datgene waar deze inwoners van onze gemeente zich in vertegenwoordigd willen zien.

Een motie was nodig om dit af te dwingen. Wat de VVD betreft is participatie namelijk niet alleen je mening mogen geven, maar mee mogen praten, mee mogen denken en in sommige gevallen waar wettelijk en maatschappelijk de ruimte is zelfs mee mogen beslissen.

De nieuwe omgevingswet die eraan komt stelt dit ook centraal: eerst draagvlak, dan beleid. Zijn alle betrokkenen het erover eens, wie zijn wij dan als gemeentebestuur om een plan tegen te houden. Komen de betrokken belanghebbenden er niet uit of dreigt er iets te ontstaan wat een groter algemeen belang schaadt, dan horen wij als bestuur in te grijpen en de beslissing te nemen.

Die participatie willen wij zien van dit college en in de toekomst. Dus laten we deze mast die bedoeld is om beter te kunnen communiceren aanpakken om juist die communicatie tussen partijen te verbeteren.

Wij gaan ervan uit dat wethouder Van Nuijs zich nu achter onze inwoners zal scharen en pas een vergunning zal verstrekken als er tussen alle partijen overeenstemming is.