Vliegroutes vormen een donkere wolk boven Epe.

De impact van de ontwikkeling van vliegveld Lelystad lijkt Epe zwaar te treffen. Hoe erg is het? Valt het mee of is onze rust straks volkomen verdwenen? De VVD wil dit niet afwachten en roept op tot een onderzoek samen met onze burgers en belangenorganisaties.

© Pixabay

Veel mensen in onze gemeente maken zich zorgen over de aangekondigde vliegroutes van vliegveld Lelystad. Met name is men bang dat de stilte die we hier kennen gaat verdwijnen, maar er zijn ook zorgen over veiligheid en milieu. Op dit moment worden de feiten die gepresenteerd worden om ons te informeren geleverd door Vliegveld Lelystad of aanverwante luchtvaart organisaties. Wat de impact voor ons daadwerkelijk zal zijn is volledig onbekend.

Voor wat betreft het geluid wordt dit vergeleken met een auto die door de straat rijdt. Dat klinkt als gering en zal dat ook wel zijn als je in stedelijk gebied woont. Een dergelijk overvliegend vliegtuig is dan achtergrondgeluid. Maar in onze gemeente rijden er voor veel mensen niet zoveel auto's door de straat. Misschien wel minder dan dat er straks vliegtuigen overvliegen. Die auto is dus heel relatief en straks misschien voor wat betreft geluid juist de uitzondering op de overvliegende vliegtuigen.

De VVD is bezorgd over deze ontwikkeling en wil feiten hebben, feiten die we zelf hebben vergaard en die we kunnen vertrouwen. Daarom roept de VVD op om budget vrij te maken voor een specifieke impact analyse. De VVD wil dat er samen wordt gewerkt met de burgers en belangenorganisaties in een forum en dat er gezamenlijk een analyse wordt gemaakt om de feiten voor Epe naar boven te krijgen. Als we de feiten hebben kunnen we vervolgens gericht bepalen wat wel en niet toelaatbaar is.

Daarom dat wij tijdens de raadsvergadering van 14 september een motie willen indienen die dit mogelijk maakt. Een motie die oproept tot samenwerking tussen burgers en gemeente en daar het nodige budget voor vrijmaakt.

Als VVD kunnen we dan ook onze provinciale en landelijke fracties met inhoud hierop aanspreken, want daar worden de beslissingen over de vliegroutes genomen.

Laten we wel wezen. Mensen wonen en komen hier onder andere voor hun rust, de rust van de Veluwe, de rust van onze dorpen. Rust en stilte is een schaars goed in Nederland en wat de VVD in Epe betreft moeten we zuinig zijn op dat schaarse goed dat we in onze gemeente in overvloed hebben.

We hebben misschien wel de mooiste gemeente om te wonen en te recreƫren, laten we dat vooral zo houden. Uiteindelijk spotten we hier liever wild dan vliegtuigen.

Vermelding door De Stentor