Opening luchthaven Lelystad, noodzaak is ver te zoeken

Vanaf de zomervakantie is er veel op ons afgekomen wat betreft luchthaven Lelystad en de aansluitende vliegroutes. Zonder het hele proces weer uit de voeten te doen kunnen we concluderen dat wij ons allen hier in de regio overrompeld, maar strijdvaardig voelen.

© Pixabay

Beslissingen zijn genomen op een wijze waarin wij als gemeente en gemeenteraad geen stem en inspraak hebben gehad.

Voor onze inwoners is dit hele dossier vlak voor de zomervakantie gaan leven, op het moment dat de aanvliegroutes bekend zijn gemaakt. Van de schrik bekomen ontstonden er al snel meerdere actiegroepen, zowel in onze eigen gemeente als daarbuiten, samenwerkend of met een eigen agenda. Overlast voor inwoners, schade aan de toeristische sector, failliet van vliegveld Teuge, ieder had zijn eigen belang.

Wat er op dit moment zichtbaar is bereikt met al het verzet is het schrappen van de westelijke vertrekroute en het intensiveren van de oostelijke route. Volgens bepaalde partijen was dit goed nieuws, omdat vooral Vaassen zo wordt ontzien, maar de keerzijde is dat Oene recht onder een stijgende route komt te liggen. Stijgende vliegtuigen vormen een verschrikkelijke overlast. Hoewel er nu al vanaf Wezep gestegen mag worden en piloten stijgen zodra ze kunnen, omdat dit uiteindelijk voor de vlucht minder brandstof kost en dus goedkoper is, maar ook beter voor het milieu, dreigt Oene hier nu het slachtoffer van te worden.

Vvd epe heeft de afgelopen maanden intensief contact gehad met de woordvoerder van de VVD in de tweede kamer inzake deze kwestie. Door gebruik te maken van onze verbindingen met de landelijke fractie hebben we getracht zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op het proces en de belangen van onze gemeente op die manier te behartigen. Dit overleg heeft mede bijgedragen aan meerdere aangenomen moties in de Tweede kamer ten behoeve van onze gemeente.

Alle volledige moties en met name ook de overwegingen zijn hier na te lezen.

Een belangrijke oorzaak van de beperkte mogelijkheden op dit moment is de indeling van ons luchtruim. Jaren is door de staatsecretaris verzaakt hier wat aan te doen, dat proces wordt nu in ieder geval versneld. Daarnaast speelt dat de besluitvorming in de toekomst met meer inspraak moet en niet meer via achterkamertjes. Helaas is een punt dat blijft staan het feit dat de tweede kamer luchthaven Lelystad 1 april 2019 open wil hebben. Dat is een genomen besluit waar men op dit moment niet op terug wil komen.

Wat wij nu constateren, met name door de inzet van Stichting HoogOverijssel, maar ook door de hierboven genoemde moties is dat het proces om tot besluitvorming te komen niet goed is geweest en de Tweede kamer besluiten heeft genomen op basis van mogelijk onjuiste informatie uit de m.e.r..

16 oktober j.l. heeft de staatsecretaris in een brief toegezegd de m.e.r. te herzien en “op vrijwillige basis ook een m.e.r.-beoordeling op te stellen voor de besluitvorming over de aansluitroutes.” In november worden hier de resultaten van verwacht.

Daarnaast is er rondom luchthaven Schiphol ook een hernieuwd m.e.r. onderzoek verricht waarbij veel specifieker op basis van type vliegtuigen en zelfs type motoren is gekeken naar de overlast van luchthaven Schiphol. Dit onderzoek bevestigt dat uitbreiden op Schiphol mogelijk is zonder de normen te overschrijden. Enkel de absolute afspraak van maximaal 500.000 vluchten per jaar tot 2020 zou in gevaar kunnen komen.

De besluitvorming lijkt dus niet goed gegaan te zijn en de noodzaak om Schiphol te ontlasten lijkt inmiddels verdwenen te zijn.

Samengevat zie ik, en de gehele VVD-fractie met mij, dus veel mogelijkheden de aankomende overlast van luchthaven Lelystad te bestrijden. Want laten wij duidelijk zijn:

Vliegtuigen horen niet laag over de Veluwe of over onze dorpen te vliegen. Wij zijn een omgeving van natuur en rust en voorzien daarmee in een vakantie behoefte van vele mensen die juist nu onder de vliegtuigen wonen. Onze inwoners wonen hier vanwege die rust en natuur. En voor ons als volksvertegenwoordigers is het een taak dat te verdedigen met alle middelen die we tot onze beschikking hebben.

De VVD uit Epe wil zich dan ook op de volgende vlakken hard maken:

  1. Waar mogelijk ondersteuning bieden voor juridische procedures die de besluitvorming inzake Luchthaven Leystad in twijfel trekken en daarmee opening op 1 april 2019 kunnen voorkomen.
  2. Blijven communiceren met onze vertegenwoordigers in Den Haag om processen te herzien, herindeling van het luchtruim te versnellen en alles op alles te zetten om toekomstige overlast te beperken.
  3. Blijven strijden om als belanghebbende te worden gezien en Gemeente Epe mee te laten praten als het gaat om besluitvorming.

Waar mogelijk gebruiken wij onze korte lijnen voor overleg met onze fractie in Den Haag en waar nodig zullen wij ons verzetten tegen genomen besluiten die het belang van onze gemeente niet dienen.

Wij zijn van mening dat er geen noodzaak meer is om luchthaven Lelystad te openen op 1 april 2019 en dat er absoluut geen lage of stijgende vliegroutes over onze gemeente horen te komen.