Miljoenen strop VNOG wegens slecht bestuur en dit is nog maar het begin

Terwijl de VVD eerst wil weten wat het effect is van het structurele miljoenenverlies door slecht management. Gaat de burgemeester samen met de meerderheid van de Raad eerst maar die miljoenen aan gemeenschapsgeld betalen. De Raad gaat daar nagenoeg kritiekloos in mee. De burger betaalt wel.

© @Ruud Jager

Onze brandweer is georganiseerd in een gemeenschappelijke regeling. Een samenwerkende organisatie van 22 gemeenten, bestuurd door een directie en 22 burgemeesters. Waarom? Wettelijk bepaald. Niks aan te veranderen dus. De kosten worden door de gemeenten betaald op basis van een verdeelsleutel.

Tot zover niks mis, als het bestuur en de directie hun werk goed doen.

De afgelopen jaren zijn de kosten van organisatie van de brandweer, de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland (VNOG) heel fors gestegen, terwijl er geen essentieel andere brandweerzorg geboden wordt. Er zijn niet meer brandweervrijwilligers, geen uitbreiding van kazernes, geen bijzondere investeringen in nieuw materieel.

Wel een hoop intern gedoe. Afkoopsommen van vertrekkende directeuren, onbehoorlijke hoge inhuurkosten van deskundigen om veranderingen door te voeren, dikke rapporten vol met oorzaken, gevolgen en inzichten, allemaal bewijzen van onhandig en onzorgvuldig bestuur. En nu is er een cultuurprobleem, is er weer extra geld nodig om alles te repareren en stelt het bestuur voor dat de gemeentes ook dat maar gaan betalen.

Ons beeld? De VNOG staat zelf in de fik en blust met geld. Bij een bedrijf was het management allang weggestuurd, maar dat gaat hier nou eenmaal niet. Je kunt niet 22 burgemeesters wegsturen…

Wat kunnen we wel? Eerst repareren. Terug naar de basis. Terug naar de situatie van 2014, 2015 en 2016. De situatie waarbij geen enkele inwoner zich zorgen hoeft te maken over adequate brandweerzorg en de situatie waarbij de kosten overzichtelijk en in verhouding zijn met de prestatie. Begrijp me goed. Brandweerzorg is gigantisch belangrijk. Wat de VVD betreft is veiligheid nooit een thema om op te bezuinigen. Maar betalen voor bureaucratisch wanbestuur, onnodige miljoenen inhuur en zinloze zelfcensuur gaat ons te ver. Vandaar dat we ons bestuurslid, de burgemeester van Epe oproepen niet in te stemmen met weer een verhoging. Eerst maar eens de kerntakendiscusssie voeren voordat je de begroting goedkeurt. Maar dit is niet gebeurd afgelopen donderdag, 20 juni. De burgemeester het college en de voltallige gemeenteraad, met uitzondering van de VVD, geven aan dat het allemaal oké is en dat we moeten doorgaan. En dat de directeur welke vertrekt ook nog eens een gouden handdruk krijgt terwijl hij een wanprestatie levert.

Wat de VVD betreft; Eerst repareren, terug naar de basis, gewoon aan het werk. Zoals het hoort. D’r an!