Wat krom is, mag juridisch juist zijn, maar praat je niet altijd recht

Wethouder Wiersinga van NieuweLijn houdt het voor gezien. Het wethouderschap is toch niet zijn baan gebleken. Na 3 maanden en 09 dagen levert hem dat een forse wachtgeldregeling op. Een regeling die de Stentor vandaag publiekelijk heeft gemaakt; €144.630 voor de komende twee jaar. Nergens een nuance dat hij ervan af ziet. De belastingbetalende inwoner mag betalen. Daarmee is de morele kompas in de heg geflikkerd, nadat hij net het lichtknopje in het gemeentehuis had gevonden.

Aftreden Michiel Wiersinga

Met het schaamrood op mijn kaken heb ik de afgelopen dagen het nieuws omtrent het aftreden van wethouder Wiersinga gevolgd. Na berichten over onder andere een “liegende wethouder” en een 1 van onze burgers(Quickscan), komt de gemeente Epe nu wederom negatief in het (landelijke) nieuws. Ditmaal vertrekt de tweede wethouder van Nieuwe Lijn na 3 maanden en 9 dagen wethouder te zijn geweest.

Juridisch gezien heeft dhr. Wiersinga recht op €144.630. Maar zoals door mijn collega en fractievoorzitter Ellis de Vries bij Omroep Gelderland reeds aangegeven, is het morele kompas op deze manier volledig zoek geraakt bij deze NieuweLijn wethouder. De verhouding 3 maanden en 09 dagen en de hoogte van het wachtgeld is uit het lood geslagen. Het zou dhr Wiersinga sieren als hij van dit recht af ziet.

Laten we vooropstellen dat wij dhr. Wiersinga alle beterschap toewensen en hopen dat zijn gezondheid snel verbeterd. Maar het is ook opvallend dat dhr. Wiersinga aangeeft last te hebben gehad van de negatieve berichtgeving rondom de politiek in Epe, en hij kaart daarbij aan dat de berichtgeving omtrent wethouder Aalberts hem mede hebben doen bewegen om zijn ontslag in te dienen. Een rare overweging om je ontslag te motiveren.

Deze €144.630,- aan gemeenschapsgeld kan dhr. Wiersinga opstrijken na welgeteld 3 maanden en 9 dagen zijn functie als wethouder te hebben vervuld. Het blijft een juridisch juiste maar bizarre uitkomst.

De VVD fractie heeft bij de benoeming van dhr. Wiersinga als wethouder aangegeven dat wij er niet mee konden instemmen. We vonden hem te licht voor deze functie. Bovendien was hij recent failliet gegaan met zijn eigen bedrijf vanwege vastgestelde onbehoorlijk bestuur. Ook dat is geen visitekaartje voor de gemeente. Inmiddels kennen wij, en u de uitkomst van deze kandidaatstelling. Het resultaat betekent dat de belastingbetaler €144.360,- moet betalen als dhr Wiersinga geen andere baan vindt binnen de komende 2 jaar.

Wij zijn gekozen als volksvertegenwoordigers, we moeten het college controleren. Het is niet fijn om met het rapportcijfer 1 thuis te komen. De inwoners van de gemeente Epe, onze kiezers, hebben op een aantal terreinen, zoals bestemmingsplannen en openbare ruimte geen vertrouwen in ons als gemeentebestuur.

Als ik zelf alle artikelen lees, begrijp ik dit. Middels deze verklaring wil ik u allen meegeven dat wij als VVD de afgelopen 3 jaar snoeihard hebben gewerkt om een verandering in deze bestuurscultuur te brengen. Persoonlijk zal ik dit harde werk, samen met Ellis de Vries voortzetten. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat wij het vertrouwen terug kunnen winnen, nogmaals ik schaam mij diep.

Wij blijven hier vragen over stellen en zullen onze verantwoordelijkheid nemen. Wij staan open voor uw inbreng, voor uw ervaringen met de gemeente en geven u mee dat wij ten allen tijden voor u klaar zullen staan.

Martijn Kerkmans

Kerkmansm@gmail.com