Herdenking Molukse Gemeenschap “Wij zijn Vaassen”

Vaassen – Op zaterdag 16 oktober 2021 is de ontruiming van het Molukse woonoord in Vaassen herdacht. Het Molukse woonoord staat nu bekend als de wijk Berkenoord 2. Een waardige en ingetogen herdenking die aanving met een wandeling van maar liefs 9 kilometer van het gemeentehuis in Epe naar de wijk Berkenoord 2 in Vaassen. Niels van den Berg liep namens de VVD mee met deze herdenking.

“Het is belangrijk om als VVD zijnde hierbij aanwezig te zijn, wij zijn de initiatiefnemers van de motie omtrent de grafrechten voor KNIL militairen”, zo vertelt van den Berg. “De aanwezigheid van de VVD is gericht op het tonen van respect en te herdenken wat er destijds in 1976 zich heeft afgespeeld. Het was een mooie herdenking, met prachtige speeches en een duidelijke verbindende boodschap.”

Jeftha Pattikawa nam het woord tijdens de herdenking op het plein voor de kerk in Berkenoord 2. De speech maakte veel indruk op de aanwezigen, die met grote getalen zijn gekomen. In zijn speech beschreef de heer Pattikawa hoe het was om op te groeien in het woonoord (de latere wijk), de pijn, het verdriet en de littekens op de ziel raakten de aanwezigen. Wat volgde was een immens applaus. De heer Pattikawa riep op om de gebeurtenissen van destijds niet te vergeten maar er vooral over te praten, vast te leggen en te documenteren, zodat dit tragische hoofdstuk in onze gemeente niet vergeten zal worden.

De aanwezigen bestonden uit (Molukse) Vaassenaren, andere inwoners uit de gemeente, voormalig Vaassenaren, mensen van buiten de gemeente met een Molukse achtergrond en andere belangstellenden. Hetgeen dat hen alle bindt is de connectie met Vaassen. De Molukse gemeenschap en Vaassen zijn door de decennia heen onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De hastag #wijzijnvaassen was als symbool van de verbinding dan ook duidelijk zichtbaar tijdens de herdenking. De wijkvereniging Berkenoord 2 straalde verbinding uit.

De heer Pattikawa benoemde tijdens zijn speech ook de interne verdeeldheid, maar hield vast aan de noodzakelijke onderlinge verbinding:

“Verschillen mogen er zijn, dat is niet erg maar laten wij niet vergeten dat wij het voor dezelfde mensen doen, onze ouders, onze grootouders.”