Terugblik Martijn Kerkmans op eerste jaar wethouderschap

Het eerste jaar van VVD wethouder Martijn Kerkmans zit erop. Vorig jaar juni trad hij aan als wethouder Ruimte, Wonen en Verkeer. Een korte terugblik op het afgelopen jaar en ook vooruit kijken naar de doelen voor het komende jaar.

Martijn, 1 jaar wethouder, hoe bevalt het?

1 jaar inderdaad alweer, de tijd vliegt voorbij! Ik moet eerlijk bekennen dat de eerste maanden tot aan het zomerreces wel maanden waren waarin ik erg moest wennen aan mijn nieuwe rol. Er komen ineens veel nieuw zaken voorbij, en ook het kennismaken met de organisatie is iets waar ik veel tijd voor genomen heb.

Daarnaast waren de eerste maanden ook een periode van inwerken en vooral veel inlezen. Inmiddels kan ik stellen dat het vak wethouder een prachtig vak is, de spil zijn tussen de inwoners, de organisatie en de raad bevalt mij erg goed, en is iets waar ik ook zeer veel energie van krijg. Vooral het contact met de samenleving ervaar ik als iets zeer belangrijks in deze functie. Het huidige college heeft dan ook benaderbaar als één van de speerpunten opgenomen in het collegeprogramma.

Hoe anders is het wethouderschap in vergelijking met het raadslidmaatschap?

Hier merk ik absoluut grote verschillen in, waar je als raadslid een controlerende rol hebt, heb je als wethouder een uitvoerende rol. Het grote verschil zit hem voornamelijk in het feit dat we als college binnen de door de raad gestelde kaders elke dag druk bezig zijn om onze prachtige gemeente nog een stukje mooier te maken. Het mooiste is om samen met de raad tot nieuwe besluiten te komen, waarmee we mooie stappen zetten richting de toekomst voor de gemeente Epe.

Wat is je het meest bijgebleven het afgelopen jaar?

Daar kan ik een heel lijstje van opsommen, maar een aantal punten wil ik toch even extra belichten. Te starten met de verdere uitwerking van de tijdelijke huisvesting statushouders. Dit dossier is in de vorige bestuursperiode behandeld in de raad, maar de uitvoering hiervan valt in de huidige bestuursperiode. Een dossier waar we veel gesprekken voor gevoerd hebben met inwoners, intern als college en waar we met behulp van een raadsconsultatie uiteindelijk als college een vervolgbesluit over hebben genomen.

Een tweede die ik graag zou willen benoemen is de ondertekende woondeal. Deze woondeal hebben we als Regio, samen met minister de Jonge en gedeputeerde Kerris ondertekend. Hierin hebben we binnen de Regio Stedendriehoek als gemeente Epe een bod gedaan van 1789 netto toe te voegen woningen. In een tijd waarin het woningtekort schrijnend is, een zeer belangrijke stap. Het mooie is dat van deze 1789 woningen minimaal 2/3 betaalbaar zal gaan worden. Inmiddels hebben we samen met de raad reeds voor 214 woningen het bestemmingsplan/de omgevingsvergunning vastgesteld. Een mooie stap in de juiste richting!

Als laatste wil ik het mobiliteitsfonds noemen, tijdens de afgelopen begroting hebben we een mobiliteitsfonds vastgesteld samen met de raad. Dit fonds is een reservering in de begroting, waardoor we sneller kunnen schakelen rondom mobiliteitsvraagstukken.

Wat zijn de doelen voor het komende jaar?

Aanhakend op mijn vorige antwoord is één van de doelen invulling geven aan deze woondeal. We hebben een grote opgave te realiseren, maar hebben in onze omgevingsvisie reeds een aantal grote uitbreidingslocaties vastgesteld. Het komende jaar zullen we de bestemmingsplannen hiervoor gaan voorbereiden en aanbieden aan de raad. Hiermee kunnen we grote stappen zetten richting onze woningbouwopgave.

Daarnaast zal per 1 januari 2024 de Omgevingswet inwerkingtreden. Dit geeft een andere dynamiek omtrent de ruimtelijke procedures, de implementatie hiervan zullen we ook op gaan inzetten het komende jaar. Een ander groot onderwerp is het uitvoeringsprogramma mobiliteit. Op dit moment zijn we druk bezig om door midden van een PWE (Participatieve Waarde Evaluatie) de gedachten van onze inwoners op te halen, waarna we tot een uitvoeringsprogramma kunnen komen.

Als laatste, maar zeker niet de minste, zullen we niet alleen komend jaar, maar de komende jaren in blijven zetten op het meer benaderbaar zijn. Dat wil zeggen dat we met initiatiefnemers gaan denken in oplossingen, is een eerste idee niet mogelijk, dan zullen we gaan zoeken naar een optie die wel mogelijk is. Mocht er daadwerkelijk binnen ons beleid geen mogelijkheid zijn, zullen we hier uiteraard ook transparant en eerlijk over communiceren.