Inschattingsfout over Heerderweg - Oproep aan provincie om plannen te herzien.

Na een zeer druk bezochte avond in Epe op donderdag 22 oktober naar aanleiding van de voorgenomen bomenkap aan de Heerderweg wil ik graag namens de VVD fractie in de gemeenteraad van Epe een nadere reactie geven aan de bevolking van Epe en in het bijzonder aan de mensen die er donderdag in de kerk bij waren.

De vraag die voor mij centraal staat is de volgende. Wat is er in 2014 fout gegaan bij de besluitvorming in de gemeenteraad over het bestemmingsplan Heerderweg en hoe kan dit gerepareerd worden. Want dat de VVD fractie daarbij een belangrijke fout heeft gemaakt is ons wel duidelijk. Wij hebben ons onvoldoende gerealiseerd welke omvang de kaalslag zou gaan krijgen en vooral hebben wij geen juiste inschatting gemaakt over de grote en brede weerstand die hiertegen bestaat onder de inwoners, de mensen die ons gekozen hebben.

Voor de wijzigingen aan de Heerderweg waren de twee belangrijkste argumenten het verhogen van de veiligheid voor fietsers en het verhogen van de veiligheid voor gemotoriseerd verkeer. Vooral het eerste argument heeft voor de VVD een belangrijke rol gespeeld en dat is ook vandaag nog steeds een heel belangrijk punt voor ons. Het fietsverkeer langs deze weg is intensief, waarbij grote groepen scholieren in beide richtingen tweemaal per dag langs deze weg fietsen. Maar niet alleen ‘gewone’ fietsers maken gebruik van deze fietspaden, ook bromfietsers en E-bikes moeten hier overheen. Het gebruik van E-bikes zal ook onder scholieren alleen maar verder toenemen, zodat er op deze vrij smalle paden steeds meer ingehaald zal gaan worden, juist tijdens de ‘fietsspits’. Het gevaar van deze weg zit hem in het risico op vallen, wat alleen nog maar wordt vergroot door de ‘varkensruggen’, die voor valpartijen zorgen als een fietser hier met een voorwiel tegenaan rijdt. Als iemand valt dan ligt hij/zij al gauw op de rijbaan, wat direct levensgevaarlijk is. Gelukkig zijn er nog geen ernstige ongelukken gebeurd, maar het risico daarop neemt alleen maar toe. Dit is voor ons de belangrijkste overweging geweest om voor aanpassing van de Heerderweg te zijn.

De provincie heeft daar aan toegevoegd de voorwaarde dat de weg een 80 km weg blijft. Ter vergroting van de veiligheid wil de provincie daarom allerlei extra maatregelen treffen die ook veel ruimte en dus bomen kosten, zoals vergoten van uitzicht bij zijwegen en midden geleiders. Voor de VVD had dat niet gehoeven en had de veiligheid ook vergroot kunnen worden door er een 60km weg van te maken, met bijvoorbeeld een inrichting zoals tussen Emst en Vaassen.

De provincie hield echter HARD vast aan een 80km weg en dreigde de hele aanpassing niet door te laten gaan als de Raad hiermee niet akkoord zou gaan en daarmee zou ook de aanpassing van de fietspaden van de baan zijn. Voor de VVD was dit een minder cruciaal punt, dus zijn we daarmee akkoord gegaan. Daarbij heeft ook een rol gespeeld dat er door provincie en college van B&W zeer veel tijd en energie was gestoken om compromissen uit te werken met direct betrokken aanwonenden, wat in bijna alle gevallen had geleid tot een voor alle partijen aanvaardbare oplossing.

Waarom hebben we geaccepteerd dat de weg een 80 km/uur zou blijven en dat daardoor de vrij liggende fietspaden zouden resulteren in de omvang van de bomenkap zoals we die nu kennen? Maar ook moeten we de vraag stellen waarom destijds de omwonenden en de rest van de Eper bevolking niet zo massaal in het geweer kwamen als nu.

In het bestemmingsplan werd destijds een ander beeld geschetst. Ik citeer:

“De aanleg van de vrijliggende fietspaden langs de weg kost onvermijdelijk ruimte met kappen van bomen als gevolg. Landschappelijk uitgangspunt van het plan is de huidige landschappelijke inpassing van de weg zoveel mogelijk te behouden. Dit wordt gerealiseerd door het aantal te kappen bomen te minimaliseren en de fietspaden zodanig te situeren dat kap van (oude) laanbeplanting van de weg wordt vermeden. Indien kap onvermijdelijk is, wordt getracht met nieuw aan te planten bomen langs de weg of in de wegberm (tussen weg en fietspad) het bestaande beeld zoveel mogelijk te behouden De reconstructie kost onvermijdelijk ruimte, maar het huidige landschapsbeeld van de weg wordt zoveel mogelijk behouden, dan wel hersteld.”

Ook elders in de plannen wordt aangegeven dat de kap zo minimaal mogelijk zal worden gehouden en dat kaalslag wordt vermeden. De burgers van Epe hebben zich dus niet gerealiseerd hoe groot de kaalslag zou zijn en van grootschalig protest was begrijpelijkerwijs dus geen sprake.

Vonden wij destijds de aangekondigde bomenkap erg? Ja, wij vonden het jammer dat voor het huidige aanzicht van de Heerderweg, maar hadden deze mate van kaalslag dus niet verwacht. Is dit schadelijk voor de natuur in zijn geheel? Nee, want er zal sprake zijn van herplant en compensatie elders in de gemeente. Is dit op lange termijn schadelijk voor het aanzicht van de weg? Nee, uiteindelijk worden de nieuwe bomen ook weer groot, maar dat duurt wel enkele decennia.

Wij hebben ons echter op dat moment onvoldoende gerealiseerd welke enorme omvang deze bomenkap zou gaan hebben en welke enorme weerstand daartegen binnen een groot deel van onze bevolking bestaat. Hadden wij ons dat wel gerealiseerd, dan hadden wij veel sterker aangedrongen op het uitwerken van alternatieven waarbij de fietspaden nog steeds vrij kunnen liggen en tegelijkertijd veel minder bomen hoeven te worden gekapt.

Deze inschattingsfout betreuren wij, temeer daar de burgers juist hun volksvertegenwoordigers kiezen om dit soort zaken te voorkomen.

Alhoewel de gemeenteraad nu formeel niet meer aan zet is, vindt de VVD fractie toch dat we dit signaal van de bevolking moet oppakken. De lokale politiek klaagt steen en been over gebrek aan contact met de burger en is steeds opnieuw plannetjes aan het bedenken hoe de burger beter kan worden betrokken bij het lokale reilen en zeilen. Maar als de burgers zich een keer massaal laten horen over een onderwerp waarover we de burger liever niet zouden horen, dan stoppen we de oren dicht. Dat hebben we gezien bij de discussie over het zwijnenkerend hekwerk rondom Epe en dat zien we nu opnieuw. Voor de vorm gaan we in gesprek, maar vervolgens halen we de schouders op en doen we niets.

Het verlenen van een kapvergunning is een bevoegdheid van het college en niet van de raad. De VVD zit niet in het college van B&W en wij zijn dus niet bij machte om het besluit van B&W hierover nog te beïnvloeden. Andere partijen, namelijk CDA, GroenLinks, PvdA, SGP/Christenunie en Nieuwe Lijn zouden dat wel kunnen doen. Dat neemt niet weg dat de VVD het college zal oproepen om bij de besluiten over de kapvergunning rekening te houden met het gebrek aan draagvlak onder de bevolking.

De VVD maakt echter wel met twee gedeputeerden deel uit van het dagelijks bestuur van de provincie Gelderland. Onze fractie zal zich dus nu gaan richten op onze partijgenoten in Gedeputeerde Staten en in Provinciale Staten om te proberen hen ervan te overtuigen dat er opnieuw naar de plannen moet worden gekeken. Het is duidelijk dat het draagvlak binnen de Eper bevolking voor de huidige plannen volledig ontbreekt, wat destijds niet correct door de gemeenteraad is ingeschat. Als dat wel goed zou zijn ingeschat, zouden de plannen niet door de raad in deze vorm zijn goedgekeurd. Dat is het signaal dat wij als lokale politiek aan de provincie kunnen afgeven en dat is wat de VVD fractie zal doen.

Dit zal des te meer impact hebben als niet alleen de VVD dit zal doen, maar als ook andere partijen in de Eper gemeenteraad eenzelfde signaal zullen afgeven naar het provinciebestuur. Wij zullen dus ook onze collega’s in de gemeenteraad daartoe oproepen.

Namens de voltallige VVD fractie,

Ben Cramer – fractievoorzitter.