3.3 Waar onderwijs een gelijke start biedt

Goed onderwijs biedt kinderen en jongeren de kans op een gelijke start en geeft ze kennis en vaardigheden mee waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Op school leren we kinderen wat onze normen en waarden zijn. Goed onderwijs speelt daarom niet alleen een grote rol in het leven van mensen: de hele samenleving heeft er belang bij. Gezinnen met kinderen zijn daarnaast belangrijk om de trend van de demografische vergrijzing wat te dempen.

▶ Onderwijs moet van goede kwaliteit zijn. Schoolbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk; de gemeente is gesprekspartner. Als de kwaliteit van lesgeven onder druk staat, biedt de gemeente ondersteuning. Die rol pakt de gemeente ook als het gaat om het voorkomen van thuiszitters in het onderwijs.

▶ School is een veilige plek waar kinderen zich thuis voelen. Scholen hebben nadrukkelijk een taak bij vroegtijdige signalering van radicalisering, loverboys en huiselijk geweld.

▶ School is een sociale ontmoetingsplaats. Daarom stimuleert de gemeente dat er ruimte in of nabij het schoolgebouw is die bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen, op het gebied van muziek, sport en cultuur. School- en sportgebouwen kunnen voor verschillende doelgroepen worden gebruikt.

▶ Het is belang dat een school goed en veilig bereikbaar is. Daarom zorgen we voor een veilige toegang tot de school, met veilige wandel- en fietsroutes. Ook kijken we naar bijvoorbeeld ‘kiss and ride’- parkeerplekken. Vervoer voor speciaal en bijzonder onderwijs wordt vergoed als dat nodig is.

▶ Samenvoegingen van scholen door schoolbesturen, daar staat de VVD Epe positief tegenover, om daarmee de kwaliteit te versterken.

▶ Voor het primair openbaar onderwijs geldt dat in elk dorp kinderen naar de basisschool moet kunnen gaan.

▶ Het leefklimaat van dorpen gaat achteruit als er geen openbare bassischool is. Dus dat is een randvoorwaarde voor de VVD Epe.

▶ Ook voor schoolgebouwen geldt dat deze in 2050 hun klimaatdoelstellingen hebben moeten bereikt.

▶ Het binnenklimaat en de ventilatiesystemen van de scholen dient onderzocht te zijn samen met de schoolbesturen waarbij minstens de kwaliteitseis/toetsnorm “Frisse scholen, klasse B” wordt gehanteerd. En zo nodig samen met de schoolbesturen op zoek te gaan naar financiering en verbetering van deze ventilatie-problematiek.