De woningmarkt verdient kansen voor iedereen, niet ingrijpen en passief wachten is geen optie meer.

Iedereen verdient een veilig plek om te wonen. Dat gegeven is vandaag de dag alleen mogelijk voor als je al een huis hebt. Of als je een hoge prijs voor een woning kan betalen. De starters, met name jonge mensen hebben nauwelijks kans op een woning. De mensen die kleiner willen wonen lopen tegen dezelfde onmogelijke muur op. VVD heeft opdracht gegeven aan het kabinet om meer kansen op de woningmarkt te creëren. Met grote steun van 109 stemmen.

© VVD fractie Epe

Ook in Epe moeten we de kansen pakken om de woningcrisis het hoofd te bieden. Achterover leunen en maar wachten dat het goed komt gaat ten koste van onze jonge mensen die voor het eerst op zoek gaan naar een huis.

Ook de mensen in gezinswoningen die niet duur willen kopen, maar een appartement willen huren zoeken naar een speld in een hooiberg. Het is praktisch een onmogelijke opdracht.

Combineer dat met een groep mensen die accuut een huis nodig heeft vanwege hun privé  situatie.

Het zijn ingrediënten die niet bijdragen in een evenwichtige woningmarkt. Deze blijft in vuur en vlam staan.

Regeringspartijen VVD en D66 willen het permanent bewonen van recreatiewoningen meer gaan legaliseren. Ze hopen zo starters, gescheiden mannen of vrouwen en senioren makkelijker aan een woning te helpen en zien het als een mogelijkheid om de druk op de woningmarkt te verlichten.

“Mensen die wachten op een woning en tot die tijd verblijven op een vakantiepark moet je niet criminaliseren, het is moeilijk genoeg voor hen. Mensen moeten gewoon in een recreatiewoning kunnen wonen als ze dat willen; een huis is een huis”, zegt VVD-Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis.

De bijgevoegde motie mocht op een brede steun rekenen van 109 kamerleden. Alleen GL, PVDA, SP, PvdD zien dit belang niet.

Gemeenten bepalen uiteindelijk of permanente bewoning toegestaan is.

De Gemeenteraad  in Epe heeft permanente bewoning op vakantieparken verboden, dus gaat de fractie aan de slag om te onderzoeken samen met de Raad wat wel mogelijk is.

De crisis op de woningmarkt verdient een betere aanpak en flexibiliteit.

Ook in de gemeente Epe!